Didàctica del temps. 175 anys de l’Institut Provincial

Didàctica del temps. Cent setanta-cinc anys de l’Institut Provincial
Irene Gras Cruz
Aquest comissariat es va presentar com un repte personal perquè mai havia fet una exposició d’aquestes característiques i ha esdevingut una de les experiències més gratificants, tant en l’àmbit personal com en el professional, gràcies a tot l’equip humà que he conegut i amb qui he treballat. Un grup de persones entregades i apassionades amb la seua professió, la docència, i amb la ciutat de Castelló de la Plana. Compromeses a honrar la memòria del primer institut de la província de Castelló fundat en 1846, així com a donar a conéixer la seua història i el claustre de professors i alumnes il·lustres. Sens dubte, un treball d’investigació i recerca conjunt, però, sobretot, de reconeixement a una professió com és la de professor/a.
Una proposta organitzada en diferents blocs temàtics corresponents a cadascuna de les disciplines o matèries que els visitants es trobaran al llarg del recorregut, des de la Geografia i Història o la Física fins a les Ciències Naturals, on es gaudirà d’una selecció de peces i objectes que pertanyen a la col·lecció museística que actualment custodia i manté l’institut Ribalta. Una col·lecció que he tingut el plaer de visitar de la mà d’aquest meravellós grup que m’ha explicat la importància i el valor de totes les peces i obres com a eina fonamental per a l’ensenyament al segle XIX.
Aquesta mostra es construeix mitjançant tota mena d’aparells, mapes, plànols, fòssils, minerals, atles, gravats, llibres i làmines, entre altres molts materials didàctics del segle XIX, i que gràcies a la conservació del centre IES Ribalta, actualment en podem fruir, al mateix temps que podem observar la delicadesa i bellesa d’aquests materials, que encara que en el seu dia foren usats com a instrument al servei de la docència, hui són peces museístiques de gran valor tant artístic com patrimonial per a tothom.
Només em resta agrair a l’Ajuntament de Castelló de la Plana aquesta oportunitat i donar les gràcies a tot l’equip que ha fet possible aquesta exposició, perquè amb aquest projecte he pogut viatjar en el temps i experimentar el que es devia sentir quan hom entrava al que comunament s’anomenava «gabinets de meravelles» (que ve de l’alemany Kunstkabinett, Kunstkammer o Wunderkammer) o «gabinets de curiositats», que van sorgir a Europa durant el Renaixement i que van evolucionar fins a convertir-se en el segle XVIII en «gabinets d’història natural». Un espai on s’exposaven els objectes o peces que la gent col·leccionava de disciplines molt diverses (botànica, art, llibres, plànols, minerals, insectes, etc.), i que ampliaven constantment buscant els millors exemplars arreu del món. Unes col·leccions singulars, considerades majoritàriament exòtiques, que conjuntament conformaven una verdadera enciclopèdia i que en l’actualitat es reconeixen com els antecessors o precursors del concepte de museu modern i contemporani que hui en dia coneixem.
Organitza
Ajuntament de Castelló de la Plana – Regidoria de Cultura
IES Francesc Ribalta
Grup Geoda
EXPOSICIÓ
Comissariat
Irene Gras Cruz
Coordinació
Irene Gras Cruz
Disseny de l’espai expositiu
Irene Gras Cruz
Verónica Fabregat
Redacció de textos
Irene Gras Cruz
José Luis Lorenz
Francesc Mezquita
Pascual Mezquita
María Luisa Roqueta
Grup Geoda: Ferran Aparici, Rosa Cabanes, Manuel Canseco, Marisa Falcó, Dolores Martí, Amalia Monfort, Magdalena Ramos, Carmen Salvado i Elvira Traver
Disseny i maquetació
Verónica Fabregat